Het was laatst weer zover: de AD koffietest kwam uit. Ik hoef me nooit af te vragen wanneer de test precies uitkomt, de weken voorafgaand spreek ik altijd wel iemand die boos en teleurgesteld of heel blij is over zijn of haar recensie van het AD.

Zit je in de top twintig dan ben je namelijk blij en vereerd en is het een mooie bevestiging van wat je doet. Over alle lagere noteringen heeft niemand het en wil je jezelf liever niet terug vinden.

“Jammer Voor Hen, Maar Zo Werkt Het Niet”

Dat er kritiek is op deze test is geen nieuws. De testpanels komen ongevraagd en onaangekondigd langs en schrijven letterlijk wat ze maar willen. Over de uitslag valt zeker niet te corresponderen zelfs niet als je je afvraagt of ze het wel over jouw zaak hebben.

Zo sprak ik een horecaondernemer die commentaar kreeg over het koekje en cupje koffiemelk dat bij de koffie werd geserveerd. Wat blijkt, hij serveert helemaal geen koekjes en gebruikt ook geen cupjes melk.

Daarentegen als je wel in de top twintig komt is het positieve exposure. Jouw tent staat weer even goed in de spotlights en kun je de uitslag een jaar lang als marketingtool gebruiken. Je snapt dat de meningen verdeeld zijn en er inmiddels een haat-liefde verhouding is ontstaan.

Dat de kritiek op de test de schrijver van de test Paul Hovius ook niet is ontgaan kwam wel pijnlijk naar voren. In zijn inleidende tekst van het artikel begint hij er eigenlijk direct over.

Paul Hovius en zijn testpanel

Paul Hovius (midden) en zijn testpanel – bron: ad.nl

Ook later in zijn tekst wijdt hij wel een heel groot gedeelte aan horecagelegenheden die hem gevraagd hebben te stoppen met testen. “Jammer voor hen, maar zo werkt het niet.” Is zijn reactie daarop.

En dat vind ik nu heel raar. “Zo werkt het niet?” Pardon Paul, maar is het niet aan de ondernemer zelf om te bepalen aan wie hij zijn koffie serveert en of hij wel of niet mee wilt doen aan een test?

Als jij en je team de vrijheid nemen om ongevraagd en onaangekondigd langs te komen en daar ook nog eens een onaanraakbare recensie over schrijft, mag een ondernemer toch zeker ook diezelfde vrijheid nemen om aan te geven dat hij daar niet aan mee wilt doen?

En dan zonder ze nadien publiekelijk een mes in de rug te steken. Kom op Paul, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Zoveel mensen, zoveel smaken

Een koffietest is per definitie een lastig iets. Een goede bak koffie is afhankelijk van veel factoren.

Het komt namelijk allemaal neer op smaak en smaak is zo ontzettend lastig te definiëren en te testen. Het testpanel zijn namelijk ook maar mensen met een eigen voorkeur, referentiekader en verwachting.

Wat als de testers in het panel nu net een minder goede dag hebben, een lichte verkoudheid of de avond van te voren kruidig hebben gegeten? Dan betaalt de hardwerkende barista in dit geval de prijs.

Koffie variëteit, roast, zetmethode, waterkwaliteit en ja ook persoonlijke smaak zijn allemaal van invloed op een goede bak koffie.

In de AD test worden er punten gegeven voor koffiesmaak, bitter en zuur. Ik heb daar toch wat vragen over. Hoe zit het dan met de zoetheid en body van een koffie? En hoe beoordelen ze dan een koffie die hoog in zijn aciditeit zit als dat het karakter is?

En ik lees heel vaak ‘mist kracht’ of ‘mag wat sterker gezet worden’ is dat dan persoonlijke smaak of is de koffie echt niet goed gezet?

Waarom wordt er zo gehamerd op temperatuur?

Als de barista van 30ML (een gerenommeerde espressobar in Utrecht die slecht uit de bus kwam in de test) daar een specifieke reden voor heeft, waarom is dat dan niet voldoende?

Je gaat toch ook niet naar een sterrenrestaurant met de verwachting een schnitzel en friet te eten en als je dat dan niet krijgt het terug te sturen met de woorden: “doe maar weer gauw normaal”?

Misschien dat daar de schoen ook wel wringt.

Je hebt espressobarren die op het niveau van een sterrenrestaurant zitten en die worden op dezelfde manier getest als een Hema en Ikea koffie. Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken.

Is er dan een juiste manier om deze test te doen? Ik denk het eerlijk gezegd van niet.

In een test heb je namelijk altijd winnaars en verliezers. Maar het is niet zoals bij een wedstrijd waarbij de deelnemer weet wat er op het spel staat. Waarbij de deelnemer weet dat je zowel kunt winnen als verliezen en dat ze dat risico nemen door mee te doen.

Mag ik een aanbeveling doen? Je voelt hem aankomen: laat ondernemers zelf beslissen of ze wel of niet mee willen doen, dit scheelt zoveel negativiteit.

O ja en dan nog iets, zullen we ook afspreken dat je geen reclame meer maakt voor Kopi Luwak koffie? Lees dit artikel maar eens.

Zo, dat is eruit, snel maar eens m’n net gezette filterbakkie testen voordat ‘ie te koud is 😉

Wat vonden jullie van de koffietest? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening!

photo credit: AD koffietest – baristacafe.nl

About Jessica Tolboom

Tot 2011 wist ik NIETS van koffie en pronkte er een Senseo op mijn aanrecht. Inmiddels ben ik Professioneel Barista & Baristatrainer en is mijn kennis over koffie door de jaren heen enorm gegroeid. Het leukste vind ik dan ook om mijn koffiekennis te delen met koffieliefhebbers.

  1. Ik vindt testen zowiezo een heikele materie, ik zie ze nooit als iets positiefs.

    Daarentegen is iedereen die een koffie niet lekker vind en deze toch opdrinkt en afrekent dom en doelloos bezig, je moet juist opkomen voor je consumptie die tegenwoordig qua prijs weleens de pan uitrijzen, ik drink regelmatig een koffie buiten de deur vaak tegen beter weten in, als ik dan een koffie echt niet te pruimen vindt dan zal ik er zeker wat van zeggen, hoe vaak je dan niet de opmerking terug krijgt dat er nooit geklaagd word, hoe kunnen dergelijke slechte prestaties dan gestuurd worden, dus klagen daar waar het nodig is, ik heb zelf een Koffie-karretje en ben er zelf wel trots op, dat de mensen nooit klagen, ik vraag ook regelmatig of het naar wens was/is en hoop toch wel eens op een gemeende negatieve reactie, als is het maar om m’n product te verbeteren, laatst stond ik België en het was net op het punt dat de mist wegtrok en dan heb je met zo’n open tentje toch wel dat de omstandigheden wisselen en er aangepast moet worden aan maalgraad/doorloop en soms zelfs de temperatuur, ik was dus net aan het aanpassen en aan het proeven, kwam er een sjofel figuur en die zei; waarom gooit u die koffie elke keer weg? Mooi ik had m’n Tester gevonden en gaf de man de espresso’s en zei dat deze mocht proeven, na de derde vroeg die iets in de trant van de laatste was erg lekker de twee ervoor waren minder, mag ik dan nu van u een lekkere Espresso met slagroom, sorry maar die verkoop ik niet, hij heeft toe 2 stuks naar binnen staan te werken met een toefje melkschuim en hij stond te genieten, ik dus ook want daar doen we het toch voor??

    Er stonden inmiddels meerdere mensen te wachten zonder enige weerklank en die redelijk snel geholpen en die “meneer” stond nog te wachten om af te rekenen, tja dat hoefde natuurlijk niet, half uurtje naderhand was die weer terug.

    Testen door een klantje, beter kan het niet en qua smaak zaten we op 1 lijn!

    Ik hoop nog steeds op wat tegengas, dus vrijdag 18 december kan je me weerwoord geven op de kerstmarkt . . .

    • Wat ik vaak (ook bij mezelf) merk is dat wanneer je een minder goede koffie hebt gedronken je het eigenlijk niet zegt. Terwijl dat de manier is om verandering in gang te zetten.
      Succes met je koffie on wheels 🙂

    • Adriaan,
      Is dat 18 december op de Lange Voorhout ?? Dan “komp” ik proeven als het even kan.

      Ik geef toe, ik ben meestal te bescheiden om te klagen over een teleurstellende kop koffie. Al heb ik laatst wel in een restaurant de barista aanbevolen om toch die melkresten eens van de stoompijp te vegen… Maar om niet off-topic te gaan: de smaakcommentaren van de AD test zijn uiteraard subjectief, maar wat onderbelicht blijft, is de mate van zorg die aan de bereiding van een kop koffie besteed wordt: verse bonen, maalgraad etc. Dan kan het niet je favoriete boon zijn (teveel of te weinig aciditeit, te donder/te licht), maar als het met zorg bereid wordt, maakt dat veel goed en draagt veel bij aan de ervaring. Ik drink vnl. espresso, maar een paar dragen terug proefde ik een lichte roast Rwanda uit een drip filter, die je bijna dronk alsof het thee was, zo mild; maar lekker!!! Als er maar zorg aan besteed is…

      • De Kerstmarkt is dan in Nieuw-Vennep deze wordt georganiseerd ten favore van de Voedselbank, enige info eveneens op http://www.facebook.com/A3koffie, dus alle standgelden en geleverde stroomopbrengsten gaan direct naar de voedselbank, ook zal ik m’n fooien doneren daaraan, wel via de Organisatie, en zoals gewoonlijk een lekkere Cappuccino met gevulde koek voor 1,85 het “kan” en daarom doe ik het.

        Was dat de Rwanda Rushasi, bij Boon vandaan?

Plaats een reactie